بشارت غدیر
از واقعه ای تو را خبر خواهم کرد... 
قالب وبلاگ

بسمه تعالی

 

پس از برگزاری موفقیت آمیز مسابقه بزرگ اینترنتی راز چاه امیر در سال 91، امسال نیز این مسابقه با کیفیت و وسعتی بالاتر توسط بنیاد بین المللی غدیر استان اصفهان برگزار می گردد.

 

مسابقه راز چاه امیر

چاه داند که به من عمر چسان می گذرد                       قصه کوتاه کنم ور نه سخن بسیار است

 

امام علی (علیه السلام) درعین درد و دل گفتن و راز و نیاز باخداوند متعال، در کنار چاه حرف می زدند و درد و دلهای خود را با خداوند متعال بیان می کردند؛ چراکه مکان و زمان راز و نیاز، به خصوص هنگام مصائب بزرگ وجانکاه، در آرامش بخشیدن به انسان تأثیر دارد. و ممکن است این عمل امام موجب آرامش بیشتر او می‌شده و این خود نیز درمسیر خداوندی است.


ادامه مطلب
[ یک شنبه 24 آذر 1392  ] [ 09:09 ب.ظ ] [ احمد یوسفی ] [ نظرات 0 ]

برکه

ای برکه نشینانای غدیریانبیدار شویم و به خود آییم.

ای کاروانیانمبادا کاروانی دیگر رفته و برجای بمانیم.

کجاست غدیر و میثاق هایش؟ کجاست غدیر و درس هایش؟کجاست آخرین وصی پیامبر صلی اله علیه و آله؟کجاست ثقل اصغر ثقلین؟کجاست وارث علم پیامبران، ترجمان وحی خدا؟کجاست پاسخ پروردگار به فریاد استغاثه ی ستم دیدگان؟ کجاست آن یاری دهنده ی دین خدا؟!

همو که انتخاب شده و اختیار شده ی خداوند است، وارث علوم و احاطه کننده به آن، همو که خبردهنده از جانب خدا و بلند کننده ی فرمان اوست... .

تو گویی می بینم او را در کنار رسول خدا بر منبر ایستاده، همان جا که جدّ گرامیش امیرالمؤمنین علی علیه السلام روزگاری ایستاده بود، بازوانش میان انگشتان پیامبر بالا رفته و این ندا به گوش می رسد:

ای مردمآگاه باشید که خداوند مهدی را بر شما ولیّ و امامی قرار داده که اطاعتش بر همگان واجب می باشد...!

و آن پیمان ها و میثاق ها و بیعت ها و بیعت ها...؛

و ما چه کردیم با آن وعده ها و عهدها؟!

آیا نباید جایگاه آن مولای بزرگوار، سرور جانشینان، در متن زندگی ما باشد؟!

آیا نمی بایست بایدها و نبایدها، چیستی ها و چگونگی های هر روزی را از او بپرسیم و از او بخواهیم؟!

ترجمان آیات و تفسیر قرآنمان را از او بیاموزیم؟!

آیا نباید چاره ی دردها و مرهم زخم هایمان را از او بجوییم؟!

آیا نباید رفیق و مونس و همدم و پدرمهربانمان باشد؟!

آیا لازم نیست امام و هادی و ولیّ و مرشدمان گردد؟!

آیا نباید دادخواه و غوث و فریادرس و حامی ما در مقابل ظلم ستمگران باشد؟!

پس چرا از او جدا گشته و دور مانده ایم؟!

چرا چنین در تلاطم امواج حیرت و سرگردانی غوطه می خوریم؟!

آیا او مثال کعبه نیست که باید به سویش شتافت و به گردش طواف کرد؟!

از او درخواست نموده و از او گرفت؟!

چرا جوانان و نونهالانمان را بی حمایت و دفاع در مقابل طوفان تهاجم دین ستیزان رها نموده ایم؟!

چرا مدام فریاد ناامیدی سرداده و قصه ی غصه ی دل پردرد خویش را نقل مجالس دیگران ساخته ایم؟!

چرا شکوه ی ناملایماتمان را به آستان غیر او می بریم؟!

بی او بودن و جدا از او زیستن دیگر بس نیست؟!

ندیدنش را، نبودنش انگاشتن بس نیست؟!

آیا وقت آن نرسیده او را از اوج اسطوره ها به متن زندگی آورده و همچون امامان بزرگوار پیشین از محضرش بهره برگیریم؟!

آیا وقت آن نرسیده «دادخواست تظلم» به درگاه او برده، سامان این جهان نابسامان را از او بخواهیم؟!

بی شک غدیر فرصتی برای تجدید پیمان ها و تازه کردن میثاق ها و از سرگرفتن فریادها و استغاثه هاست.

غدیر تنها یک روز نیست، یک جریان است، جاری در مسیر زندگی، همچون خون پاک در رگ حیات.

پس بیایید ای همرهان، همانا غدیر را آغازی قرار دهیم برای شروعی با شکوه و ارزشمند، برای خیزشی پرثمر، برای یک خروش سراسری و ادامه دار، از غدیر تا عاشورا.

بیایید هم دل و هم صدا شویمیاد او را در دل ها زنده و بر زبان ها جاری سازیم، به جبران قصورها و تقصیر ها به سویش بشتابیم.

بیایید ایمان بیاوریم که او یگانه فریادرس است، خواه در غیبت خواه در ظهور.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 13 آذر 1392  ] [ 02:02 ب.ظ ] [ احمد یوسفی ] [ نظرات 2 ]

غدیر

عید است امروز ،نامش غدیر . به طمع آب آمده ایم ، همگان تشنه لب .

نشاطی وجودمان را در برگرفته ، اما نمی دانم چرا غم رهایمان نمی کند ؟!چرا با ذکر علی می گرییم ؟!

غدیر بزرگترین عید این امت است ، اما اشک در چشمانمان موج می زند به جای لبخند بر لبانمان !

این چه اندوهی است که آغازش غدیر است

غدیر آغاز درد عمیق است ، آغاز آه و اشک و نالهء انسانیت در طول تاریخ است .

غدیر آغاز عاشورا است

غدیر آغاز سوختن است ، آغاز تشنگی است .

چه رودی است که برکهء غدیر را به نهر علقمه شریعه فرات وصل کرده

نمی دانم چرا صدای کودکان حسین کنار برکهء خم اینقدر بلند است !

العطش

غدیر همنشینی آب و دست ، و عاشورا هم

غدیر آسمانیان را به سجده وا می دارد ، و عاشورا هم

ابراهیم فخر می فروشد که خداوند سرانجام از نوادگانش قربانی می پذیرد

اسماعیل به نشاط آمده ، چون گلویش که تشنهء لب تیز تیغ است ، اکنون سیراب گشته

بار دیگر عیسی مصلوب می شود در کربلا

و ایوب است که به پای صبر سجاد نمی رسد

و حسین یوسف زمان ، یونسی است که میماند تا قومش را با خونش هدایت کند

دست عباس دست علی است که این بار به آسمان می رود ، چون زمین لیاقت این دست را ندارد

دستی که هم شمع است و هم پروانه


ادامه مطلب
[ شنبه 25 آبان 1392  ] [ 01:49 ب.ظ ] [ احمد یوسفی ] [ نظرات 3 ]

به ‏سوى مدینه:
بشارت غدیر

مناسك حج به پایان رسید و پیامبر خدا و همراهان شان به قصد مراجعت به شهر و دیار خود مكه را ترك نمودند. آفتاب حجاز آتش بر كوه‏ ها و دره‏ ها مى‏ پاشید، اما شیرینى این سفر روحانى بى‏ نظیر، همه‏ چیز را آسان مى‏ كرد. هر كس در این فكر كه خداوند توفیق و افتخارى بزرگ و شاید دست‏ نیافتنى به وى عطا نموده است، اما پیامبر خداصلى الله علیه وآله وسلم را اندیشه ‏اى سخت مى ‏آزرد. خداوند وى را فرمانى داده بود كه اجراى آن مسئولیتى بس عظیم و سترگ بود و اینك كه قصد اجراى این دستور الهى را داشت، بسیار نگران بود؛ زیرا مى‏ دانست كه بسیارى از مردم و خصوصاً قریش در مقابل این مأموریت الهى خواهند ایستاد و اگر امروز به مخالفت علنى با آن برنخیزند در آینده نزدیك مخالفت خود را آشكار مى ‏كنند. این مأموریت بزرگ، چیزى جز معرفى جانشین و خلیفه پس از پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم، یعنى على‏ علیه السلام نبود.

جابربن عبداللّه انصارى گوید{7}: زمانى كه پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم به انتصاب على‏ علیه السلام براى جانشینى پس از خود فرمان یافت، از آن بیم داشت كه قومش و منافقان و مخالفان این امر، پراكنده شده و به جاهلیت بازگردند؛ زیرا حضرت از كینه و دشمنى آنها نسبت به على ‏علیه السلام باخبر بود. از این رو از جبرئیل خواست تا حفظ و صیانتش را از پروردگار طلب نماید.

جابر در ادامه گوید: پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم پیوسته منتظر بود تا در سرزمین منى به مسجد خیف رسید. جبرئیل بار دیگر به نزد حضرت آمده و همان فرمان را ابلاغ نمود؛ اما حكم امان را با خود نیاورده بود. پس از آن جبرئیل دوباره فرود آمد و براى بار دیگر فرمان را ابلاغ نمود، بدون آن كه حكم صیانت را با خود بیاورد تا اینكه به جحفه رسیدند. جحفه مكانى است بین مكه و مدینه{8} در حقیقت چهار راهى است كه مردم سرزمین حجاز را از هم جدا مى ‏كند. راهى به سوى مدینه در شمال راهى به سوى عراق در شرق و راهى به سوى غرب و سرزمین مصر و راهى به سوى سرزمین یمن در جنوب پیش مى ‏رود. نام قدیم آن مَهْیَعه بوده كه بعدها به جُحفه تغییرنام داده؛ زیرا سیل‏ هاى مخرّب كه مى ‏آمده مردم آن دیار را كوچ مى ‏داده است.{9}
بین این منطقه با غدیر خم دو میل فاصله مى ‏باشد{10}
غدیر خم در امروز حدود 164 كیلومتر از شمال مكه دور است و حدود 450 كیلومتر از طرف جنوب مدینه منوره فاصله دارد{11}


ادامه مطلب
[ سه شنبه 21 آبان 1392  ] [ 12:24 ق.ظ ] [ احمد یوسفی ] [ نظرات 1 ]

به سوى مكه و در مكه:
در دهمین سال هجرت، پیامبر خداصلى الله علیه وآله وسلم به امر خدا قصد زیارت خانه خدا نمودند، حضرت دستور دادند كه در میان قبایل اعلام كنند كه رسول خدا عازم حج است.
غدیر
خبر به سرعت میان مسلمانان مدینه و خارج از آن پیچید كه پیامبر به فرمان الهى براى انجام مراسم حج، مدینه را ترك خواهند نمود، هر كس مى‏ خواهد از فیض معنوى همراهى با رسول اللّه ‏صلى الله علیه وآله وسلم در این سفر بهره ‏مند شود، خود را سریع‏تر به كاروان حاجیان و زائران بیت ‏اللّه الحرام برساند. مسلمانان دسته‏ دسته از گوشه و كنار و شهرهاى دور و نزدیك خود را به مكه مى‏ رساندند تا در كنار پیامبر مناسك و اعمال حج را بیاموزند تا آن سال و حتى پس از فتح مكه كه سه سال قبل صورت گرفته بود، چنین فرصتى براى حضرت دست نیامده بود. لذا این تنها حجّى بود كه پیامبر بعد از مهاجرت به مدینه انجام مى ‏دادند كه به نام‏ هاى متعدد از قبیل حجة الوداع، حجة الاسلام، حجة البلاغ، حجة الكمال و حجة التمام {1} در تاریخ ثبت شده است.

پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم پنج روز مانده از ماه ذى القعده پیشاپیش مردم، در حالى كه تمام زنان و اهل حرم خود را نیز همراه داشتند، از مدینه خارج شدند، مهاجران و انصار و گروهى از قبایل عرب و جمع انبوهى از مردم در این سفر حضرت را همراهى مى‏ كردند{2}
به گزارش مورخان، در آن زمان گروهى از ساكنان مدینه به سبب ابتلا به بیمارى نتوانستند با حضرت همراه شوند؛ اما با این وجود جمعیتى بین 90 تا 120 هزار نفر در این سفر شركت داشتند{3}. البته به این تعداد كسانى كه در مكه بودند و گروهى كه با امام على‏ علیه السلام از یمن آمدند اضافه مى‏ شود{4}
مسافت میان مكه‏ و مدینه، بنا به‏آنچه مورخان ثبت‏ كرده ‏اند به‏ مدت‏ ده روزسواره طى‏ طریق مى ‏شود{5}
پس از ورود به مكه، پیامبر خداصلى الله علیه وآله وسلم بدون درنگ به قصد زیارت خانه كعبه تكبیر گویان وارد مسجد الحرام شدند. مكه، یك بار دیگر دردانه گم‏ گشته و از دست رفته ‏اش را در دامان خود بازیافت. پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم در چند روزه ایام حج و در میان جمع عظیم مسلمانان، یك به یك احكام الهى حج را براى آنان بازگو مى‏ فرمود.

پس از ورود حاجیان از سراسر بلاد به مكه، در روز هشتم، مردم در معیت پیامبر خدا یكى از باشكوه ‏ترین مراسم را به‏ جا گزاردند.

در این مدت پیامبر خدا براى مردم سخن راندند و آنان را آگاه گردانیدند كه امسال آخرین سالى است كه در میان آنان هستند. حضرت آنان را به قرآن و عترت سفارش نمودند تا با چنگ زدن به این دو گمراه نشوند. نوشته ‏اند كه پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم در روز عرفه و به روایتى روز عید، خطبه ‏اى را در جمع مسلمانان ایراد نمودند كه در آن همگان را به تقوا، تعهد به ارزش‏ هاى اخلاقى و مراعات حقوق یكدیگر سفارش نمودند{6}


ادامه
[ یک شنبه 19 آبان 1392  ] [ 05:31 ب.ظ ] [ احمد یوسفی ] [ نظرات 1 ]
 
از مدینه تا غدیر  بخش اول            
 
 رای مشاهده این موضوع با ساختاری زیباتر در قالب فایل های PDF، Flash و Doc بر روی گزینه های زیر كلیك نمایید.
لطفاً در نظر داشته باشید، ممكن است بعد از كلیك بر روی گزینه های زیر صفحه با كمی تاخیر باز شود.
 
                                        
 
 
در نظر خردمندان ارج و ارزش هر چیز به نتیجه و ثمره ‏اى است كه از آن به جا مى‏ ماند؛ لذا در گستره پهناور تاریخ و مسائل آن، مهم ‏ترین مطالبى كه با توجه به ثمره‏ اش، داراى موقعیت ویژه ‏اى مى ‏باشد، قسمت‏ هایى است كه پیدایش ادیان را نشان داده و مذاهب بر آن بنا شده و سرچشمه عقاید ملّت‏ ها و جمعیت ‏ها قرار گرفته؛ لذا این بخش تاریخ كه مبدأ مقدسات ملت‏ هاست، به ابدیت راه پیدا كرده و هرگز تاریخ جهان آن را فراموش نمى ‏كند.

به این علت است كه دانشمندان بزرگ و امین تاریخ، در ثبت و ضبط و صحیح نگاشتن آغاز مذاهب تلاش و كوشش بسیار نموده ‏اند.
واقعه غدیر از با اهمّیت ‏ترین موضوعات تاریخ اسلام بوده؛ چراكه بسیارى از دلایل محكم دیگر بر این واقعه پایه ‏گذارى شده است.

درست است كه سال‏ ها از واقعه غدیر گذشته اما حقیقت غدیر از وجوه مختلف براى مسلمانان مطرح مى‏ باشد، خاصه از نظر عقیده دینى؛ چراكه حقیقت غدیر براى هر مسلمانى كه بر پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم ایمان دارد و مى‏ خواهد از گفته ها و دستورات ایشان پیروى كند و سنت حضرت را عملى سازد تا دامنه رستاخیز مطرح بوده و جزء حقایقى است كه همواره با خورشید طلوع مى‏ كند و در متن لحظه ‏ها تكرار مى‏ شود. لذا مورخان، محدثان، مفسران به بیان این واقعه پرداخته‏ اند و آن را با مدارك و سندهاى فراوانى در كتاب‏ هاى خود آورده ‏اند و اینك مرور مى‏ كنیم آنچه كه از این واقعه براى ما نقل شده است.

منبع : سایت خطابه غدیر


ادامه مطلب
[ جمعه 17 آبان 1392  ] [ 01:07 ق.ظ ] [ احمد یوسفی ] [ نظرات 1 ]

ورود پیامبر ص به مدینه و اعلام واقعه غدیر به عنوان عید 

ورود به مدینه

ورود به مدینه
صبح امروز پیامبر صلی الله عليه و آله و همراهان به سمت مدينه حركت كردند. حضرت وقتى از دور مدينه را ديد سه مرتبه تكبير گفته و فرمود: 

«خدايى جز اللَّه نيست، او يگانه و بى‏همتاست. پادشاهى و حمد براى اوست و بر هر چيزى قادر است. بازمى‏گرديم در حالى كه تائب و عابد و ساجد و شاكر پروردگارمان هستيم. خدا به وعده‏اش وفا كرد و بنده‏اش را يارى نمود و همه گروه‏ها را به تنهايى فرارى داد». 
كاروان عظيم حجاج امروز پس از يك ماه به مدينه بازگشت و با خود خبر ولايت را آورد. 
پیامبر صلی الله عليه و آله در اقدامى حساس روز غدير را به عنوان عيد اعلام نمود و فرمود:
«روز غدير خم بهترين اعياد امت من است، و آن همان روزى است كه خداوند به من دستور داده برادرم على بن ابى‏طالب‏عليهما السلام را براى امتم منصوب نمايم...».*
اين گونه نگين غدير در انگشترى زمان درخشان و جاودان باقى ماند تا هدايت‏گر همه انسان‌ها باشد. 
* بحار الانوار: ج 37 ص 109. 
 منبع : سایت غدیریه 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 12 آبان 1392  ] [ 08:51 ب.ظ ] [ احمد یوسفی ] [ نظرات 1 ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

تعداد کل صفحات : 7 :: 1 2 3 4 5 6 7

درباره وبلاگ

غدیر زنگ بیدار باشی بود که با آن همه ی خفتگان را آوای ولاء دادند. ولی عده ای مصداق صم ٌبکم ٌ قرآن قرارگرفتند وبا تمرد به خواب زمستانی شان مهر تائید زدند . به فرموده ی پیامبر مهر و رحمت صل الله علیه و آله و سلم این آوای جرس تا قیامت باید نواخته شود شاید در هر زمان خفته ای با این ندا به پا خیزد ........ احمد یوسفی عضو باشگاه وبلاگ نویسان راسخون بلاگ
آمار سایت
كل بازديدها : 77239 نفر
كل نظرات : 100 عدد
كل مطالب : 64 عدد
آخرین بروز رسانی : یک شنبه 15 فروردین 1395 
تاریخ ایجاد بلاگ :سه شنبه 23 مهر 1392 
امکانات وب